Sökning: "Retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 1196 uppsatser innehållade ordet Retorik.

  1. 1. BERÄTTELSEN OM OATLY - Storytelling som ett strategiskt kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nadja Håkansson; Alba Montheli; Ida Turos; [2021-09-08]
    Nyckelord :Storytelling; Oatly; strategisk kommunikation; varumärke; retorik; humor; metakommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar att undersöka på vilka sätt företaget Oatly använder sig av storytelling i sin audiovisuella kommunikation samt vilken övergripandekärnberättelse om företaget som skapas. Studien ämnar också att svara på huruvida Oatlys användning av storytelling kan betraktas som ett retoriskt och strategiskt kommunikationsverktyg i företagetsmarknadskommunikation. LÄS MER

  2. 2. Rollen av det poetiska språket i "Den Nya Vetenskapen" av Giambattista Vico

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Maresca Massimo; [2021-07-05]
    Nyckelord :kropp; retorik; Vico; sensus communis; metafor; repetition;

    Sammanfattning : In the seventeenth century the Italian rhetorician Giambattista Vico imagined the history of human civilization in his major work The New Science. He conceived the progression of humanity from barbarism along the way towards the construction of a self-conscious mind, the highest and final achievement of human development. LÄS MER

  3. 3. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  4. 4. HUR LÅNG ÄR EN PARTIPISKA? - En kvalitativ studie om de politiska partiernas lokala valrörelser i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Engström; Jonathan Larsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Varumärke; Semiotik; Retorik; Politisk kommunikation.;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet i denna studie är att undersöka hur de lokala valkampanjerna förhåller sig till det nationella kampanjerna och belysa vilka likheter och skillnader man kan se i partiernas olika uttryck samt hur professionaliserade de lokala kampanjerna är.Teori:Professionalisering, VarumärkeMetod:Kvalitativ innehållsanalys, Semiotik, RetorikMaterial:Valaffischer från svenska valkampanjer 2018; Socialdemokraterna (Nationell, Olofström, Emmaboda), Moderaterna (Nationell, Älvkarleby, Åmål) och Sverigedemokraterna (Nationell, Partille, Motala). LÄS MER

  5. 5. SOCIALDEMOKRATERNAS IDEOLOGISKA KRIMINALPOLITIK En kvalitativ studie rörande Socialdemokraternas kriminalpolitik på en retorisk och praktisk nivå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Gunnarson; [2021-05-17]
    Nyckelord :Retorik; Praktik; Socialdemokrati; Ideologi; Kriminalpolitik;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om att undersöka Socialdemokraternas ideologiska ställningstagande på en retorisk och en praktisk nivå. För att genomföra detta har Socialdemokraternas kriminalpolitik och speciellt bekämpningen av organiserad brottslighet i Sverige analyserats. LÄS MER