Sökning: "mobbing experiences"

Visar resultat 11 - 12 av 12 uppsatser innehållade orden mobbing experiences.

  1. 11. Folk som pratar o pennor som rasslar : – om hur elever med neuropsykiatrisk diagnos upplever skoltiden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Rosita Brolin; [2009]
    Nyckelord :Experiences; neuropsychiatric disabilities; ADHD; ADD; DAMP; Asperger syndrome; Upplevelser; neuropsykiatriska funktionshinder; ADHD; ADD; DAMP; Asperger syndrom;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder upplever tiden i grund- och gymnasieskolan. Mina frågeställningar handlade om i vilka sammanhang eleverna upplevde svårigheter kopplade till funktionshindren, på vilka sätt skolan visade förståelse för dessa svårigheter, hur skolan löste de problem som uppstod, vad skolan kunde ha gjort mer samt vilka starka sidor hos eleverna som var betydelsefulla i skolan. LÄS MER

  2. 12. Upplevelser av det obligatoriska skolväsendet : Gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar berättar om sin grundskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Grönkvist; [2008]
    Nyckelord :ADHD; Asperger syndrome; school; neuropsychiatric disorders; ADHD; Aspergers syndrom; skola; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to describe what individual pupils with neuropsychiatric disorders, such as Asperger syndrome and ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), think of their time in the nine-year compulsory school. The intention is to, from a social and spatial point of view elucidate their experiences, on the basis of their specific needs and the commission and the curriculum of the compulsory school. LÄS MER