Sökning: "montessori material i matematik"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden montessori material i matematik.

  1. 6. Det sensomotoriska materialet; ett hjälpmedel i matematikundervisningen : En undersökning gjord på en svensk montessoriskola mot de yngre åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Körner; [2010]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; matematik; sensomotoriskt material;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var undersöka det sensomotoriska materialets roll i matematikundervisningen i montessoriskolor, dels utifrån lärares upplevelser, dels utifrån elevers deltagande i undervisningen. Metoden som användes för undersökningen var fem kvalitativa intervjuer och tolv deltagande observationer. LÄS MER

  2. 7. Hur förskolor med olika pedagogik arbetar med matematik : Montessori, Reggio Emilia och traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Ida Strid; [2009]
    Nyckelord :läroplan; matematikmaterial; Montessori; Reggio Emilia; traditionell förskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här rapporten var att undersöka hur och på vilket sätt fyra förskolor arbetar med matematik, samt om och hur de arbetar för att uppfylla läroplanens mål (Lpfö98). Undersökningen gjordes mot en Montessoriförskola samt en traditionell förskola. LÄS MER

  3. 8. En studie av matematiken i svenska Montessori- och Reggio Emiliainspirerade förskolor.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Monica Jonskog; Carina Borg; [2008]
    Nyckelord :matematik; Montessori; prematematik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur barn lär matematik inom förskolor inspirerade av Montessori och Reggio Emilia. Vi har därför undersökt inriktningarnas och deras likheter och skillnader när det gäller matematiken, genom metoderna kvalitativ intervju och ostrukturerad deltagarobservation. LÄS MER

  4. 9. Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jeanette Ryrbo; Paola Torberntsson Dárienzo; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att fördjupa oss i och ta reda på om det finns skillnader i elevers motivation till lärandeberoende på vilket arbetssätt man använder sig av i skolan. Vidare ville vi klargöra vad montessoripedagogikenstår för och om det är det någon skillnad gentemot den svenska traditionella undervisningen med att få elever attbli mer motiverade i ämnet matematik. LÄS MER