Sökning: "räknemetoder och taluppfattning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden räknemetoder och taluppfattning.

  1. 1. När orden inte räcker till : En studie om olika representationsformers betydelse för att synliggöra matematiken i grundskolans matematikundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Rehnberg; Olsson Kerstin; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematikundervisning; representationsformer; räknemetoder och taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om hur lärare kan synliggöra matematiken i sin undervisning i grundskolan, med hjälp av olika representationsformer. Vi valde semistrukturerade intervjuer som metod och 12 legitimerade och verksamma lärare deltog. LÄS MER

  2. 2. Algoritmer och skriftlig huvudräkning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Björklund; Marie Holmgren; [2016]
    Nyckelord :skriftlig huvudräkning; algoritmer; teoretiska perspektiv; matematikundervisning; Vygotskij;

    Sammanfattning : Vår inspiration till detta arbete påbörjades i en tidigare kurs när vi diskuterade vilka räknemetoder vi använder oss av vid matematiska uträkningar och utifrån detta började vi diskutera hur det såg ut i dagens skola. Diskussionen kretsade kring algoritmer och skriftlig huvudräkning eftersom det var dessa två metoder vi lärt oss och använder oss av. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattningens betydelse i matematiken : Undervisning och bedömning av taluppfattning och skriftliga räknemetoder ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Forslund; [2014]
    Nyckelord :number sense; teaching number sense; arithmetics; mental calculation; algorithms.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse av och fördjupad kunskap om taluppfattningens och skriftliga räknemetoders betydelse för hinder i elevers matematikutveckling, särskilt avseende addition och subtraktion, samt undersöka hur lärare arbetar med dessa områden för att förebygga och möta hinder för matematikutveckling. Elevers matematikkunskaper sjunker och på senare år har brister i taluppfattning uppmärksammats som en möjlig orsak. LÄS MER

  4. 4. Varför är minus så svårt? : En studie om elevers uppfattningar kring subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Carolina Troedsson; Ann-Christin Liljedahl; [2013]
    Nyckelord :Subtraktion; taluppfattning; begrepp; skriftliga räknemetoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers uppfattning kring subtraktion och varför de uppfattar subtraktion som svårt. Detta utifrån vår egen erfarenhet att elever uppfattar subtraktion svårt vilket vi också fann stöd för i litteraturen. LÄS MER

  5. 5. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Källkvist; [2012]
    Nyckelord :Automatiserade talfakta; mental tallinje; räknemetoder; huvudräkning;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER