Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 7 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Fritid i fritidshem. En etnografisk studie kring beskrivningar av meningsfull fritid, fritidshemmets innehåll och meningserbjudande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carin Blennerhed; [2014-03-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Fritidshem är en verksamhet som skall erbjuda barn meningsfull fritid och rekreation (Skollagen 2010:800) Vad detta kan vara och vem som definierar vad som är meningsfullt kan diskuteras. Pedagoger har stort inflytande över vad för pedagogisk verksamhet som skapas och fritidshemmets innehåll kan antingen planeras för barn som med barn beroende på hur man tolkar uppdraget i fritidshem och hur man ser på barn, barndom och pedagogik. LÄS MER

  2. 7. Vi är hon! : Bilder och subjektsskapande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Magdalena Hulth; Hedda Schönbäck; [2007]
    Nyckelord :bilder; subjektsskapande; feministisk poststrukturalism; normalitet; genus;

    Sammanfattning : Med den här uppsatsen vill vi synliggöra hur barn kan använda bilder i sitt subjektsskapande, samt hur vi pedagoger kan arbeta med bilder utifrån ett ’denormaliseringsperspektiv’. Med det menar vi att försöka synliggöra, förskjuta och förändra de betydelser som barn och pedagoger lägger i begreppet normalitet. LÄS MER