Sökning: "sagan som hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sagan som hjälpmedel.

  1. 1. Så levde de lyckliga i alla sina dagar : Sagan som verktyg för barns sociala utveckling i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Wedell; Charlotte Theander; [2019]
    Nyckelord :Saga; social kompetens; konflikter; intentioner; kognitiva funktioner; samt mediering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare anser att barns sociala kompetens kan utvecklas samt hur konflikter kan bearbetas och diskuteras tillsammans med barnen med sagan som verktyg. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie och använde oss av metoderna enkät och intervju för att samla in empiri. LÄS MER

  2. 2. Barn kommunicerar! : En studie om hur pedagoger och barn kan kommunicera med hjälp av estetiska aktiviteter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Hjerpe; Helena Påhlson; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; estetiska aktiviteter; sagoläsning; bild; musik och förskola;

    Sammanfattning : BakgrundDenna studie undersöker hur pedagoger kan kommunicera med barn genom estetiska aktiviteter i förskolan.SyfteDetta arbete har som syfte att bidra med kunskap om barns kommunikation genom estetiska aktiviteter. Mer specifikt studeras här kommunikationen mellan barn och pedagoger i samband med estetiska aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Language development in preschool by using fairy tales

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Irina Goussarova; Svitlana Rado; [2014]
    Nyckelord :pre school; fairytales; language development at young age;

    Sammanfattning : I vårt arbete har vi studerat hur pedagoger på förskolan arbetar med sagor för att främja barnens språkutveckling. I den första delen har vi beskrivit forskningsbakgrund. Där tar vi olika forskares synpunkter och åsikter om hur sagan användas för att utveckla barnens språk. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Ericsson; Sandra Simonsson; [2012]
    Nyckelord :saga; empati; kompetenta; barnet;

    Sammanfattning : Vår studie går ut på att få en inblick i hur pedagogerna arbetar med sagan för att främja barns utveckling. Vi utgår från följande frågeställningar; Hur ser relationen mellan sagor och barns utveckling ut i förskolans teori och praktik samt hur förhåller sig pedagogerna gentemot barnen vid sagoarbetet? I studien belyser vi tidigare forskning kring sagoarbete för att få en ökad kunskap och förståelse för sagans inverkan i verksamheten och för barnens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Maria Molina; Maria Eklund; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling i förskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagoger använder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER