Sökning: "skriftspråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet skriftspråksinlärning.

  1. 1. Den skriftspråkliga innemiljön i förskolan : En studie kring texter i förskolans innemiljö och pedagogers syn på det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Frida Karlsson-Mård; [2017]
    Nyckelord :Literacy; skriftspråklig miljö; skriftspråk; skriftspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap kring läs och skriftspråksinlärning i förskolan. I studien observerades den skriftspråkliga miljön kopplat till texter, och tre förskollärare intervjuades utifrån deras tankar kring texter i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Vuxna elevers syn på digital läs och skrivinlärning respektive distansstudier i ett andraspråksperspektiv : Den hjälper mig om jag inte känner orden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ewy Larsson; [2014]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; läs- och skrivinlärning; skriftspråksinlärning; iPad; distansutbildning på sfi; Fronter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att åskådliggöra hur nio sfi-deltagare på en vuxenutbildning i Mellansverige upplever sin skriftspråksutveckling i samband med nya digitala hjälpmedel, i detta fall med iPad och appar eller distansutbildning med lärplattformen Fronter. De huvudsakliga frågorna gäller hur informanterna upplever de digitala hjälpmedlen i samband med skriftspråksinlärning samt hur de upplever att de utvecklar sin litteracitet genom dessa. LÄS MER

  3. 3. -L,L,L,I,I - Står det liten här? : En studie om skriftspråksutveckling i förskolan.

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Jonsson; Anna-Karin Sjölund; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; skriftspråksutveckling; samspel; miljö; lära genom lek; ljusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barn i tillrättalagda miljöer i förskolan utvecklar intresse för och stimuleras till skriftspråksinlärning. Våra frågeställningar har varit hur ser sampelet ut mellan pedagoger-barn och barn-barn i skriftspråkliga aktiviteter? Hur används förskolans miljö för att stimulera skriftspråksutveckling? Vilka redskap använder pedagogerna vid skriftspråksutveckling? Hur kan förskolan bidra till barns tidiga skriftspråksutveckling enligt pedagogerna? För att få en välgrundad uppfattning om ämnet har vi genomfört fyra observationer på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Barns syn på att lära sig läsa och skriva - Att ta tillvara på barns egna tankar om sitt första skriftspråkslärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Kjellsson; [2010-02-08]
    Nyckelord :barns syn; skriftspråkslärande; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en uppfattning om hur de äldsta förskolebarnen ser på sitt lärande. Mer specifikt hur de uppfattar att de lär sig läsa och skriva samt att låta barnens syn på sin tidiga skriftspråksinlärning få komma fram. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers samarbete kring barns skriftspråksinlärning vid skolstart

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Catarina Euström; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER