Sökning: "småföretagare och rådgivare"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden småföretagare och rådgivare.
1. Småföretagarens val av ekonomisk rådgivning : en jämförande studie mellan tillväxt- och levebrödsföretagare
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Småföretagare har ofta begränsade resurser för att kunna täcka alla arbetsuppgifter inom företaget. Kunskaperna inom den ekonomiska förvaltningen är ofta bristfällig på grund av att lagar, regler och förordningar är i ständig utveckling. Småföretagarna identifierar för hur man ska komplettera den bristande kunskapen. LÄS MER
2. Överlåtelse av skogsfastighet ur ett triadperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Sverige står inför en stor generationsväxling i familjeföretagen, då många av ägarna har uppnått eller inom en snar framtid når pensionsåldern (Linder S. 2003). De privata skogsägarna har en hög medelålder och generationsskiften kommer även där att eskalera (Nordlund & Westin 2011). LÄS MER
3. Informationsgap : En studie om informationsgapet mellanlagstiftare och småföretagare vid införandet av nya regleringar.
Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälleSammanfattning : Statliga regleringar drabbar oftast små företag hårdare än större företag. Regleringarna införs för att skapa en välfungerande ekonomi och är en nödvändighet för att ett samhälle ska fungera. I detta arbete studeras informations- och kommunikationsgapet som kan uppstå mellan små företag och myndigheter. LÄS MER
4. Småföretagares uppfattningar om och behov av revisorn som rådgivare - sett ur ett livscykelperspektiv
Magister-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to describe small businesses’ opinions about the auditor as a business adviser as well as their need for advice, dependent on which stage of the lifecycle model they belong to. This dissertation has a qualitative approach as the authors wanted to gain a deeper understanding about the problem area. LÄS MER
5. Kommunikationsproblem kring marknadsföring – En studie angående kommunikationsproblem mellan rådgivare och företagare.
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Syfte: Genom att genomföra en studie angående vilka råd i marknadsföring som ges av rådgivare och vilka råd i marknadsföring som småföretagare får vill vi ta reda på vilka kommunikationsproblem i informationssyfte som existerar i en dialog kring marknadsföring mellan nystartande rådgivare och småföretagare. Metod: Vi har använt oss av den kvalitativa metoden med ostrukturerade personliga intervjuer. LÄS MER