Sökning: "spanska institutionen"

Visar resultat 16 - 20 av 470 uppsatser innehållade orden spanska institutionen.

  1. 16. Byggstenar och formuleringar för arbete med språkliga ideala självbilder : En läromedelsanalys med fokus på motivationsarbete för spanska i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marit Rødsjø; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga ideala självbilder; självet som blivande målspråksanvändare; moderna språk.;

    Sammanfattning : This thesis explores to which extent and how a book of exercises made for the subject of modern languages (Spanish) offers support for the pupils' creation of L3+ ideal future selves. By using content analysis and from recommendations of how to create exercises based on Dörnyei and Henrys theories of L2 and L3 future selves, the learning material has been reviewed looking for six themes: "Persons: the self", "persons: others", "places and social contexts" "feelings", authentic matieral" and "possibilities". LÄS MER

  2. 17. Hotande Spöken mot människors hälsa : Medias rapportering rörande spanska sjukan och polio

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Sofia Lilja; [2023]
    Nyckelord :Medias roller; Kris; spanska sjukan; polio; motbildstema; hotbildstema;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. ¡Que lo pases bien! En komparativ innehållsanalys : Konjunktiv och dess användning i läromedel för spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Aleksandar Medak; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; konjunktiv i spanska; kvalitativ text- och innehållsanalys; komparativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på hur konjunktiv ur ett komparativt och innehållsligt perspektiv beskrivs och behandlas i två läroböcker samt två grammatikböcker i spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning. Ytterligare ett syfte är att klargöra hur det som står i läroplanen för Moderna språk 4 relateras till de utvalda delar i dessa läroböcker och grammatikböcker. LÄS MER

  4. 19. Verben deber, poder och querer i två spanska övningsböcker : En innehållsanalys av uppgifter med dessa modala verb

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Iara Augusta Soares Olson; [2023]
    Nyckelord :Spanish modal verbs; Spanish exercise books; modern languages;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the modal verbs- deber, querer and poder – are treated and explained in selected tasks in two exercise books Colores 9 Exercise Book and ¡Qué bien! 9 Exercises. Texts linked to the tasks in their respective textbooks are also examined. LÄS MER

  5. 20. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER