Sökning: "teorier om vuxnas lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden teorier om vuxnas lärande.

  1. 11. A Clockwork Childhood - an ethnographic study of a preschool in São Paulo

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max da Rocha; Jakob Hülphers; [2015]
    Nyckelord :time; space; discipline; Brazil; routines; preschool; environments;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolans dagliga verksamhet formas och möjliggörs av tidsliga och rumsliga förutsättningar. Vi har närmat oss detta ämne genom att observera två klasser, en med fyra- och en med femåringar, på en stor förskola i São Paulo, Brasilien. LÄS MER

  2. 12. "För skulle man inte lyssna på dom så skulle dom ju sluta prata till slut" : En studie om fyra grundskollärares uppfattningar och upplevelser av begreppet elevinflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Johannesson-Pol; [2014]
    Nyckelord :elevinflytande; Dewey; demokrati; makt; pedagogik;

    Sammanfattning : Sverige är ett demokratiskt land där demokratiska värderingar står som grund. Det är inget undantag att skolan ska följa samma anda och ses som en medproducent av elever som förstår och kan använda sig av ett demokratiskt synsätt. Framtiden är inte bara de vuxnas utan vårt samhälles barn är de som ska verka och leva i den. LÄS MER

  3. 13. Ett berikande lärande – Volontärers uppfattningar av sitt lärande i en ideell organisation

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Joanna Lundblad; [2013]
    Nyckelord :ideell organisation; informellt lärande; lärande; volontär;

    Sammanfattning : Ideella organisationer verkar utan kommersiella vinstintressen och är icke-offentliga. De spelar en viktig roll i vårt samhälle och får allt mer utrymme och uppmärksamhet. Som alla andra arbetsplatser utgör de ideella organisationerna en arena för arbetsplatslärande. LÄS MER

  4. 14. Ska vi vara med och leka? : En studie om pedagogers perspektiv på sitt deltagande i barns lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Karlsson; Isabella Löfstedt; [2012]
    Nyckelord :Förskola; lekdeltagande; förskollärare; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur pedagoger resonerar om det egna lekdeltagandet och hur de anser att lek bidrar till lärande för barn på förskolan, samt hur de beskriver miljöns betydelse för barns lek.  I studien medverkade personal från två olika förskolor. LÄS MER

  5. 15. ”Ute är inne” – En studie om utomhuspedagogikens möjligheter som ett komplement till den vardagliga verksamheten

    C-uppsats,

    Författare :Karin Lidén; Lisa Fjellström; Pernilla Brandin; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; hälsa; komplement i;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med vår studie är att lyfta fram utomhuspedagogikens möjligheter förbarns lärande,utveckling och hälsa som ett naturligt komplement till denvardagliga verksamheten. Samtidigt vill vi att studien ska kunna inspirerapedagoger att utveckla sin verksamhet mot ett mer utomhuspedagogisktarbetssätt. LÄS MER