Sökning: "vad motiverar barn att skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden vad motiverar barn att skriva.

  1. 1. Elevens motivation : Elevernas syn på vad som motiverar deras skrivande inom ämnet svenska och hur det överensstämmer med verkligheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Motivera Skrivande Utveckla;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en kvalitativ studie med syftet att besvara frågeställningarna vad anser eleverna själva är motiverande samt hur kommer elevernas motivation till uttryck under skrivuppgifter? Då vi i vårt tidigare examensarbete upptäckte en kunskapslucka i årskurs fem och sex, valde vi att rikta in oss på dessa årskurser (Larsen & Myslek, 2021). Studien är genomförd med hjälp av intervjuer med elever, observationer i klassrummet samt uppgifter anpassade utefter elevernas svar på intervjufrågorna. LÄS MER

  2. 2. "Läser, då lär man sig massa saker... om man inte läser så lär man sig nästan inte nått" : En intervjustudie med barn i förskoleklass om vad som motiverar dem till skriftspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Engblom Olsson; Louice Tegenfeldt; [2019]
    Nyckelord :Skriftspråk; motivation; lärare; förskoleklass; barnintervju; literacy;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att öka kunskapen om vad som motiverar barn till att läsa och skriva. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat några barn i förskoleklass om hur de talar om skriftspråk, dessa intervjuer genomfördes med åtta barn. LÄS MER

  3. 3. Äldres motivation till utbildning : En studie om pensionärers motiv till att studera på Senioruniversitetet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Fällman; Sofie Eklund; [2012]
    Nyckelord :social reproduktion; livslångt lärande; äldres lärande; motivation; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Efter att ha läst mycket om pedagogik kopplat till barn, unga och skolan kände vi att vi ville skriva vår examensuppsats om något annorlunda. Vi fick höra talas om organisationen Senioruniversitetet och bestämde oss föra att skriva om äldres lärande, eller rättare sagt äldres motivation till studier på Senioruniversitetet. LÄS MER

  4. 4. Vad vill du blir när du blir stor? : Barns syn på yrken ur ett kulturgeografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Malin Arvidsson Rubbetoft; Linda Hildorsson; [2009]
    Nyckelord :children; occupations; culture geography; industrial community; university town; barn; yrken; kulturgeografi; bruksort; universitetsstad;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på flickors och pojkars syn på yrken ur ett kulturgeografiskt perspektiv. En enkätundersökning genomfördes på barn i årskurs 5 där de ombads att skriva vad de skulle vilja arbeta med när de blir stora samt att motivera sina yrkesval. LÄS MER

  5. 5. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER