Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Smooth Particle Ribbons Through Hardware Accelerated Tessellation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oliver Eriksson; [2022]
    Nyckelord :particles; tessellation; b-spline; mesh shaders;

    Sammanfattning : Generating and rendering ribbons from a stream of particles is common in games and VFX to visualize flow. To create detailed smooth particle ribbons this work combines tessellation and B-splines, which gives smooth surfaces with contiguous normals. LÄS MER

  2. 2. Development and Evaluation of an Interactive Map-Based File Transfer Monitor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Evelyn Bankell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate whether a map-based visualization of real-time file transfers can provide an overview and facilitate the workflow for the employees at Filmgate, a VFX company. In particular, how the interface should be implemented to provide a quick and easy overview as well as without being perceived as distracting or cluttered. LÄS MER

  3. 3. Per-actor Based Optimization for Semantic-preserving Facial Rig Generation Using Sample Data

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Josefine Klintberg; [2021]
    Nyckelord :blendshape optimization; facial rigging; deformation transfer; performance capture;

    Sammanfattning : With high emphasis on the need of combining recent research and technology regarding automatic facial rig generation with the artistic aspect and the usage of digital humans within film production pipelines, this thesis project presents a scalable blendshape optimization framework that is adapted to fit within a VFX-pipeline, provides stability for various kinds of usage and makes the workflow of creating facial rigs more efficient. The framework successfully generates per-actor based facial rigs adapted towards sample data while ensuring that the semantics of the input rig are kept in the process. LÄS MER

  4. 4. Bildproduktion : Kreativt utrymme inom arbetsmetoder för digital produktion i en akademisk miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Gabriel Sammens; [2020]
    Nyckelord :Digital produktion VFX CGI ; storfilm; filmstudent; designartefakt; produktionsprojekt; kreativt utrymme; realism; sömlöshet; produktionsvärde; teoretiskt system; extern bedömning;

    Sammanfattning : Filmbranschen rör sig mot allt mer digitalt producerat filmmaterial för storfilm. Samtidigt tillåter teknologin filmskapare att producera detta material med allt mer verklighetstrogna resultat. Detta ställer i sin tur högre krav på filmskaparnas färdigheter och utrymme att utnyttja sin kreativitet till fullo. LÄS MER

  5. 5. Dold berättare – VFX i Harry Potter-filmerna : En analys av digitala visuella effekter i Harry Potter och de vises sten & Harry Potter och Dödsrelikerna Del: 2

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Erik Popek; [2018]
    Nyckelord :VFX; Digitala visuella effekter; Postproduktion; Narrativ; Dieges; CGI; Perceptuell realism;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om digitala visuella effekter och hur de används i fantasyfilmerna Harry Potter och de vises sten (2001) och Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2 (2011). Filmanalysen är avgränsad till scener som är viktiga för filmens narrativ. Scenerna utgör centrala delar av den klassiska dramaturgiska modellen. LÄS MER