Sökning: "youth academy"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden youth academy.

  1. 1. Positional differences of physical peak intense periods in Swedish elite football : A pilot study of under 19 and first team players

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Most intense periods; Peak period; External load; Rolling avrage; Match; Official game; Positional differences; Position data; Youth soccer players; Academy players; Senior soccer players; professional soccer players; Elite players;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att med hjälp av multivariata parametrar undersöka skillnader i fysisk extern belastning under den mest intensiva perioden (MIP) av match för spelare på ungdomselit och seniornivå samt att identifiera eventuella skillnader mellan positioner och halvlekar.Metod: En kvantitativ retrospektiv studie tillämpades, där spelare från ett seniorlag (SEN)spelandes i högsta divisionen i Sverige samt fotbollsspelare från ett ungdomselitlag (U19)från samma klubb spelades i näst högsta divisionen för åldersgruppen deltog i studien. LÄS MER

  2. 2. Exploring the factors that influence participation in the homework-help programs for youth in Sweden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Alaa Khaireldin; [2023-06-19]
    Nyckelord :after-school; homework help programs; Student motivation; Program perceptions; Qualitative content analysis;

    Sammanfattning : After-school homework help sessions, also referred to as after-school homework help programs, are structured to offer students supplementary support beyond regular school hours, with the goal of enhancing aspects such as school attendance, behaviour, and academic achievement. These programs can be managed by the schools themselves or financed by non-profit or commercial entities and can take place within school premises or alternative community settings, such as sports clubs where students engage in studies before practicing sports. LÄS MER

  3. 3. Hur olika tränarbeteenden och motivationsklimat påverkar psykologiskt välbefinnande hos ungdomsfotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :David Berntsson; [2023]
    Nyckelord :Motivational climates; psychological wellbeing; coaching behaviours; youth football; Motivationsklimat; psykologiskt välbefinnande; tränarbeteenden; ungdomsfotboll.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvantitativ studie där syftet var att undersöka hur olika typer av tränarbeteenden och motivationsklimat påverkar samt predicerar psykologiskt välbefinnande hos ungdomsfotbolsspelare. I studien deltog 95 ungdomsfotbollsspelare, antingen tillhörande en SEF certifierad akademi eller ett ungdomslag vars representationslag tillhör någon av de fyra högsta divisionerna i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Hur olika tränarbeteenden och motivationsklimat påverkar psykologiskt välbefinnande hos ungdomsfotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :David Berntsson; [2023]
    Nyckelord :Motivational climates; psychological wellbeing; coaching behaviours; youth football.; Motivationsklimat; psykologiskt välbefinnande; tränarbeteenden; ungdomsfotboll.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvantitativ studie där syftet var att undersöka hur olika typer av tränarbeteenden och motivationsklimat påverkar samt predicerar psykologiskt välbefinnande hos ungdomsfotbolsspelare. I studien deltog 95 ungdomsfotbollsspelare, antingen tillhörande en SEF certifierad akademi eller ett ungdomslag vars representationslag tillhör någon av de fyra högsta divisionerna i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Att testa eller inte testa : Hur arbetar fotbollsakademier med tester i talangidentifikations- och talangutvecklingssyfte?

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Philip Caserta; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study was to investigate how football academies work with talent identification and especially in regard to different physiological tests and if they are used in the work of talent identification. The main research questions were: • How are youth players identified and selected into the football academy? • What purpose does physiological tests have in regard to identification and selection? • Are different biases considered, for example Relative Age Effect, when identifying and selecting players? Method In order to adequately answer the purpose and questions, a qualitative method with semi-structured interviews has been applied. LÄS MER