Vad påverkar elevers upplevelse av friluftsliv?En kvantitativ studie om elevers upplevelse av friluftsliv

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Människor kommer från olika platser i samhället och har olika bakgrunder vilket kan påverka ens upplevelser av friluftslivet. Därför är syftet med denna studie att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers upplevelser av friluftsliv. Detta kommer att göras genom att undersöka familjerelaterade faktorer, elevernas tidigare erfarenheter av friluftsliv samt elevernas upplevelser av skolrelaterade faktorer. För att besvara syftet med undersökningen genomfördes en kvantitativ tvärsnittsstudie. Urvalet bestod av gymnasieelever från fem olika städer i Mellansverige. Insamlingen av data genomfördes med hjälp av digitala enkäter som sedan redovisas i tabeller och figurer. Resultatet i denna undersökning visar att en större andel av eleverna i denna studie har en positiv upplevelse av friluftsliv utanför skolan. Vidare visar resultatet i undersökning att det finns ett starkt samband mellan elevens upplevelser av friluftsliv och hur ofta eleven utövar friluftsliv. Till sist visar resultatet att de faktorerna som har en mest positiv påverkan på elevernas upplevelse av friluftsliv är om eleven utövar friluftslivsaktiviteter med familjen eller upplever undervisningen av friluftsliv som engagerande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)