Sökning: "miljön på skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden miljön på skolor.

  1. 1. Problemlösning i en digital miljö : En intervjustudie med gymnasielärare i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Johansson; [2024]
    Nyckelord :Problemlösning; digital miljö; gymnasielärare; intervjustudie;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur gymnasielärare i matematik resonerar kring integrering av digitala miljöer inom området problemlösning. Studien undersöker också vilka utmaningar gymnasielärare i matematik upplever med implementeringen av digitala miljöer inom problemlösningsområdet. LÄS MER

  2. 2. ”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Judit Worley; [2023]
    Nyckelord :Consumables in schools; Saving resources; Environmental awareness; Primary school; Values Education; Förbrukningsmaterial; Resurssparande; Miljömedvetenhet; Grundskola; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. LÄS MER

  3. 3. Digitala dilemman : En analys av några bildlärares uppfattningar och praxis i bildklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Donya Anad; [2023]
    Nyckelord :bildundervisning; bildämnet; digitalisering; TPACK; multimodalt; digitalbild; teknisk utrustning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka utmaningarna och möjligheterna som uppstår genom digitaliseringen inom bildämnet, samt hur bildlärare anpassar sig till den föränderliga miljön. Fokus ligger på att identifiera de begränsningar som utrustningen skapar för skolor och lärare, samt att utforska olika strategier för att hantera dessa utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER