Problemlösning i en digital miljö : En intervjustudie med gymnasielärare i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Detta arbete undersöker hur gymnasielärare i matematik resonerar kring integrering av digitala miljöer inom området problemlösning. Studien undersöker också vilka utmaningar gymnasielärare i matematik upplever med implementeringen av digitala miljöer inom problemlösningsområdet. Syfte med studien är att undersöka om och i så fall hur gymnasielärare i matematik integrerar digitala miljöer i problemlösning, samt att få en djupare förståelse för de utmaningar gymnasielärarna upplever med integreringen av digitala miljöer i problemlösning. För att fullborda studiens syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i matematik från tre olika skolor i södra Sverige. Intervjuerna transkriberades och analyserades med en tematisk analysmetod. De framträdande teman analyserades sedan med utgångspunkt i tre aspekter för en framgångsrik integrering av digitala miljöer, i kombination med delar av ramfaktorteorin. Resultaten visar att gymnasielärarna inte integrerar digitala miljöer inom problemlösning. Samtidigt indikerar resultaten att lärarna ser fördelar med att integrera digitala miljöer i undervisningen, särskilt för visualisering av lösningar eller teorier som tidigare bevisats med papper och penna. Resultaten pekar också på utmaningarna lärarna upplever. Dessa utmaningar är lärarnas bristande kunskap om den digitala miljön, upplevd tidsbrist, överensstämmelse med skolans styrdokument och elevernas kunskaper om miljön. Utmaningarna utgör inte isolerade enheter utan de påverkar varandra. Motsägelsen mellan Skolverkets betoning på elevernas behov att kunna använda digitala miljöer för att lösa problem i de nationella proven och resultaten från studien, som indikerar att lärarna inte integrerar dessa miljöer i undervisningen, kan få konsekvenser för elevernas prestationer på nationella prov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)