Relationen mellan synförmågan och läs- och skrivutvecklingen hos barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, NV

Sammanfattning: Syfte: Att utreda förekomsten av ögonrelaterade läs-och skrivsvårigheter hos skolbarn. Metod: Studien bestod av en enkät med ögonrelaterade frågor, ett läsförmågetest och kliniska tester. 45 barn i årskurs 5 och 6 deltog från en mellanstadieskola i Växjö. De kliniska testerna bestod av fri synskärpa på avstånd och nära, +1-metoden för utredning av dold hyperopi, forier på nära håll, ackommodations amplitud, konvergens närpunkt, stereotest och ögonmotilitet. Läsförmågan undersöktes med ett screeningstest så kallade Läskedjor, ett test för att bedöma elevernas lästekniska förmåga, ordigenkänning samt ordavkodning. Resultat: En signifikant korrelation hittades mellan bokstavskedjor och ordkedjor (r = 0,4 , p < 0,05). Eleverna ansåg sig inte ha ögonbesvär. En jämförelse mellan Läskedjor och ögonbesvär visade en signifikant korrelation hos ordkedjor (r=0,44 , p < 0,05) men inte hos bokstavskedjor (r=0,083 , p=0,6). Det framgick att större delen av eleverna hade en esofori (35%) samt en ortofori (56%) på nära håll. Inga signifikanta värden hittades mellan Läskedjor och forier (ordkedjor; r=0,05 , bokstavskedjor; r=0,24). Inga signifikanta värden kunde hittas mellan de övriga kliniska testerna med Läskedjor (KNP: bokstavskedjor r=0,004 , ordkedjor: r=0,17 , Ack amplitud: bokstavskedjor: r=0,04 , ordkedjor: r=0,03). I jämförelse med fri synskärpa och +1-metoden visade sig, utifrån medelvärdet, att eleverna är emmetropa samt hyperopa. ANOVA för en faktor visade ingen signifikant skillnad mellan upprepade mätningar av KNP (p=0,4) samt ackommodations amplitud (p=0,8). Medelvärdet för KNP (cm) var 4,17 ± 1,80 och för ackommodations amplitud (D) 15,91 ± 4,38. Slutsats: En signifikant relation hittades mellan Bokstavskedjor och Ordkedjor. Ordkedjor är relaterade till ögonbesvär. Ingen relation hittades mellan de kliniska testerna och Läskedjorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)