Hur kan en handelshögskola marknadsföra sig? : En fallstudie av Handelshögskolan vid Karlstads universitet

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: Kampen om studenterna blir allt hårdare för handelshögskolorna, och studieplatserna blir allt fler. Det gäller för handelshögskolorna att attrahera studenterna att just välja dem som studieplats. Handelshögskolorna är idag i en kamp där det gäller att sticka ut och erbjuda det lilla extra som skiljer en handelshögskola från dess konkurrenter. Konkurrensen är hård, och utbildningarna är oftast av samma kvalité. Ändå finns det handelshögskolor som Handelshögskolan i Stockholm och Handelshögskolan i Göteborg som ligger i toppskiktet. För Handelshögskolan i Karlstad gäller det att sticka ut bland de etablerade och traditionella handelshögskolorna i landet. Handelshögskolan måste hitta ett effektivt sätt att sticka ut och konkurrera på bland de stora handelshögskolorna i landet. En sak som är säker är att tid är en viktig variabel. Att bygga upp ett högt anseende tar tid och få potentiella studenter att vet vad handelshögskolan står för och vad studenterna kan få ut av det. Som ny och ung är det alltid svårt, därför är det nu upp till Handelshögskolan i Karlstad att finnas där studenten finns, och lyssna på vad studenterna vill. Samtidigt som handelshögskolan ska erbjuda utbildningar av hög kvalité och med tiden bygga sitt varumärke ännu starkare. För att bli en framgångsrik handelshögskola krävs de generellt goda kontakter i näringslivet och att kunna erbjuda praktiska inslag i utbildningarna i form av praktik och samarbete med partnerföretag i näringslivet. Handelshögskolorna måste även ha en stark profil som syns generellt i marknadsföringen av handelshögskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)