Vilken Turtles är det? : En studie om populärkultur som ett verktyg för barns literacyutveckling i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2010) ska förskollärare arbeta utifrån barnens intressen och erfarenheter. Detta innebär att barnens egen kultur blir en del av förskolans vardag och därmed anpassar sig verksamheten efter de kulturella inslag barnen finner intressanta. Barnens kultur sammanfaller ofta med det vi kallar populärkultur. I denna studie försöker vi finna svar på huruvida populärkulturella inslag som Frost, Spindelmannen och Teenage mutant ninja turtles etc. kan användas som ett pedagogiskt verktyg i förskolan för att stötta barnens utveckling inom deras literacyutveckling och hur detta i så fall kan uppnås. Studien är kvalitativ med sociokulturell utgångspunkt och har baserats på intervjuer gjorda med fem förskollärare på tre olika förskolor. Syftet med intervjuerna har varit att få svar på om förskollärarna använder sig av populärkulturella inslag i verksamheten och hur de i så fall gått tillväga. Intervjuerna har analyserats med hjälp av diskursanalys. Våra resultat visar på att förskollärarna både medvetet och omedvetet använder sig av populärkultur i sina respektive verksamheter då det finns en strävan att sätta barnens intressen i fokus. Detta uppnås både spontant främst genom samtal mellan barn och pedagog men även genom planerade aktiviteter och projekt. Förskollärarna har även gjort flera tydliga kopplingar mellan barnens intressen och barnens utveckling inom literacy.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)