Matematiken och könsroller : - En kvalitativ intervjuundersökning om lärares uppfattningar och matematik och genus

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Beatrice Wiktorsson; [2017]

Nyckelord: Matematik; genus; könsroller; stereotyper; genusteori;

Sammanfattning: I detta arbete undersöks hur lärare i matematik för de lägre åldrarna uppfattat sin egen inlärning av matematik under sin skolgång, hur de uppfattar matematikämnet i relation till könsroller och hur de tolkar sina elevers kunskaper. Information har samlats genom kvalitativa intervjuer med 6 informanter som samtliga är aktiva inom skolan och är behöriga i matematik. Intervjuerna har sedan transkriberats och analyserats på ett sätt som är inspirerat av tematisk innehållsanalys. Resultatet visar att lärarna har uppfattat skillnader i hur de blev bemötta under sin studietid baserat på deras könsroller. De är även medvetna om och har påverkats av den stereotyp som existerar om att pojkar är bättre på matte än flickor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)