Anhörigas upplevelser av kommunikationen med sjukvårdspersonal inom den palliativa vården

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikationen vid palliativ vård kan vara en tuff utmaning, då palliativ vård ofta är ett känsligt ämne. Effektiv kommunikation mellan familj och sjukvårdspersonal beskrivs som en essentiell faktor för att bedriva god palliativ vård. För att kunna bedriva en god palliativ vård är det av vikt att ha förståelse för anhörigas upplevelser. Syfte: Belysa anhörigas upplevelser av sjukvårdspersonals kommunikation med anhöriga inom den palliativa vården. Metod: Litteraturstudie med en integrerad analys. Resultat: Information till anhöriga, rak och ärlig kommunikation samt en god relation med vårdpersonal ansågs vara viktigt för att anhöriga skulle känna sig tillfredsställda med den palliativa vården. Kommunikationsbrister identifierades där anhöriga uttryckte ett ökat behov av en mer stöttande och kontinuerlig kommunikation. Slutsats: Utbildning för sjuksköterskor, familjemöten och ha en tilldelad kontaktsjuksköterska är aspekter som kan främja kommunikationen inom palliativ vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)