“Jag kan, jag vill”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om elevers tankar om och relation till regler i fritidshemmet. Syftet är att undersöka hur lågstadieelever i fritidshem beskriver sin uppfattning och relation till regler. Vi söker svar på vad eleverna säger om regler och vilka utmaningar de upplever med att följa regler. För att få svar använde vi oss av semi-strukturerade intervjuer med totalt 16 lågstadieelever från tre olika fritidshem. Från tidigare forskning fick vi kunskap om elevers relation till regler och vad eleverna har sagt om regler i tidigare studier. Vårt teoretiska ramverk har främst bestått av Thornbergs regelkategorier, Antonovskys KASAM-modell och barndomssociologi. Vårt resultat indikerar att eleverna har en god förståelse för reglerna på sitt fritidshem och att de önskar mer inflytande över sitt sammanhang. Resultatet visar också att eleverna gör skillnad på olika typer av regler, och att somliga regler är viktigare än andra. Vi diskuterar också olika perspektiv på elevers regelarbete och möjliga faktorer som påverkar elevers relation till regler. Avslutningsvis formulerar vi en teori för vad elever behöver för att kunna följa regler, som vi döper till ”Jag kan, jag vill”. Teorin utgår från vårt resultat i kombination med andra modeller och teorier som rör motivation och välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)