Empati : Ett utvecklingsarbete i Förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Elin Kvarnström; Therese Wiberg; [2012]

Nyckelord: Empati; förskolan; boksamtal; bild;

Sammanfattning: Syftet med vårt utvecklingsarbete var att ta reda på om vi genom styrda aktiviteter, såsom sagoberättande och bildskapande, kunde öka medvetenheten kring empati hos barn i förskolan. För att uppnå detta genomförde vi fyra olika aktiviteter i förskolan tillsammans med en liten grupp femåringar. Aktiviteterna hade en gradvis ökande progressionsnivå. För alla aktiviteter finner vi stöd i den litteratur som redovisas i arbetet. Vi använde oss av ljudupptagning under alla aktiviteterna för att få ut så mycket som möjligt av resultatet. Som helhet upplevde vi att vi lyckades med vårt utvecklingsarbete. Vi såg att barnen utvecklades under arbetets gång och att de lättare kunde sätta ord på sina känslor. Som pedagoger kan vi dock alltid utvecklas. Vi ansåg det viktigt att reflektera över den egna insatsen för att se vilken påverkan vi hade på barnen. Vi kände att både vi och barnen följde en röd tråd under alla aktiviteter och barnen fick en helhetsbild över olika känslor och empati.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)