Sjuksköterskors erfarenhet av att arbeta med patienter med hjärtsvikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Omkring 200 000 personer lider av hjärtsvikt, och det är den vanligasteorsaken till inläggning på sjukhus i Sverige. Hjärtsviktsdiagnosen innebärkontinuerlig försämring och patienter har ett högt vårdbehov som inkluderarfarmaka, omvårdnadsåtgärder, egenvård och palliativ vård. Eftersom en stor del avbehandlingen fokuserar på omvårdnadsåtgärder och egenvård har sjuksköterskan encentral roll i vårdandet och spenderar mycket tid med patienter och anhöriga undersjukdomsförloppet. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av att arbeta med patientermed hjärtsvikt. Metod: Som metod valdes en litteraturstudie. Artiklar från databaserna CINAHLoch PubMed användes och kvalitetsgranskades innan de inkluderades. Åtta artiklarvaldes ut och analyserades i en integrerad analys. Innehåll från artiklarna samladesin, kondenserades och kategoriserades. Resultat: Det slutgiltiga resultatet delades in i fem kategorier; Utmaningar, viktenav kommunikation, utbildning och information, engagemang och självkänsla ochkontinuitet. Resultatet visade att kommunikation genomsyrade hela sjuksköterskansarbete. Hjärtsvikt ansågs av sjuksköterskorna som en svår diagnos att arbeta medoch förhålla sig till, delvis relaterat till palliativ vård. Det framkom ett utbildnings-och informationsbehov hos både sjuksköterskor och patienter. Slutsats: Kommunikation löpte som en röd tråd genom resultatet. Att kommunicerai teamet och med patienter var viktigt för god och säker vård. Utbildning försjuksköterskor kunde underlätta arbetet, framförallt gällande vård i livets slutskede.Utarbetade strategier, och utbildning för vårdande sjuksköterskor, kan tänkas ökapatientsäkerheten och effektivisera vården samt skapa en bättre arbetsmiljö försjuksköterskan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)