När ett barn biter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Bakrunden till studien är att att konflikthantering i sig upplevs svårt, och kompliceras ytterliggare när ett barn biter i konfliktsituationer. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare jobbar med barn som bits när de hamnar i konflikt. Fokus ligger på konflikthantering, vilka krav som ställs, förväntningar och gränssättning. Det som genomsyrar studien är även hur förskollärarna använder återkoppling med barnen. Fyra förskollärare intervjuas kring deras arbetsmetoder med barn som bits. Affektteori och metoder som bygger på denna presenteras i uppsatsen. Resultat visade hur flera olika arbetssätt och metoder användes, med fokus på barnet som biter. Inget större fokus riktades på omgivningen. Förskollärarna jobbade med återkoppling och gränssättning hos barnen. De berättade även om krav och förväntningar de hade på barn som bits och hur dessa förmedlades till barnen. Slutsatsen var att det upplevdes som svårt att arbeta med barn som bits, trots att förskollärarna var medvetna om vilka metoder de använde. Det finns ofta teorier från båda håll, där det sägs vara till fördel med det ena arbetssättet men enligt någon annan forskning visa sig vara till nackdel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)