O Sister, Where Art Thou? : Att göra de osynliga synliga - en kvalitativ studie av kvinnors roll i lärresurser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I läroplanen för den svenska grundskolan står det tydligt utskrivet att skolan ska bedriva ett aktivtarbete för jämställdhet och motverka könsmönster som kan komma att begränsa barnens liv. Trotsdet så osynliggörs kvinnor och begränsande könsmönster framträder ihistorieundervisningsmaterial. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärareserfarenheter kring hur läromedel och andra lärresurser används och kombineras, detta utifrån ettgenusperspektiv. Genom semistrukturerade intervjuer och dokumentanalyser undersöks läraresperspektiv på att undervisa för jämställdhet, och kvinnors roll i lärresurser. Det framkommer attansvaret att kvalitetssäkra undervisningsmaterial faller på lärarna, vilket bidrar till en högarbetsbelastning. Den höga arbetsbelastningen kan i sin tur vara anledningen till att lärare föredraratt använda licensierade webbsidor när de väljer digitala lärresurser i sin undervisning, då dessaredan granskats av andra kunniga. Dessutom är läromedlet och lärresurserna mansdominerade, ochatt det råder stora skillnader i lärares engagemang att kompensera för detta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)