Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan.Forskningsfrågorna som väglett studien är: Vilka uppfattningar har förskollärare i förskolan omatt arbeta med barn med intellektuell funktionsnedsättning? Vilket förhållningssätt finns iförskolan i mötet med barn med intellektuell funktionsnedsättning? På vilket sätt skaparförskollärarna i förskolan förutsättningar för barn med intellektuell funktionsnedsättning attvara delaktiga? Studien omfattar intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare ifrån olikakommuner i landet.Resultatet visar utifrån förskollärarnas utsagor att de som pedagoger behöver inta ett kritisktperspektiv i mötet med barnen med IF, vilket innebär att vara lyhörda, självreflekterande ochse möjligheter som förskollärare. För att skapa möjlighet för barn med IF att bli inkluderadeoch delaktiga behöver förskollärarna anpassa undervisningen utifrån alla barn som finns ibarngruppen. Resultatet visar även att det krävs engagerade pedagoger som kontinuerligtreflekterar över sin roll och sitt arbete i förskolan och vad som behöver förändras i miljön föratt skapa bästa förutsättningar för alla barn i förskolans kontext. Det framkommer också istudien att det är viktigt med specialpedagogisk handledning och tydliggörande pedagogik föratt skapa förutsättningar för en förskola för alla. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)