Högläsning som språkutvecklande inslag på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Hannah Strömberg Panfalk; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag dagens skola förekommer högläsning främst som en mysig stund eller som en pausaktivitet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för hur man kan använda högläsning som ett språkutvecklande inslag i undervisningen. Ett urval av artiklar gjordes efter systematiska sökningar i tre olika databaser. Sökresultaten analyserades för att sedan sammanställas som grund för den här kunskapsöversikten. Artiklarna genererade sedan i tre teman som gav olika perspektiv på hur man som lärare kan använda högläsning i sin undervisning. Resultatet visar att med engagerade lärare och motiverade elever kan högläsning användas som ett bra redskap för att främja språkutvecklingen. Interaktiv högläsning fångar elevernas intresse och på så sätt utvecklas deras ordförråd och förståelse för olika texter.Sammanfattningsvis tyder resultaten på att högläsning bör användas som en planerad aktivitet där läraren interagerar med eleverna och är engagerade i texten de läser.En intressant diskussion är hur lärarens interaktion med eleverna kan påverka deras lärande. Ett dialogisk och interaktivt förhållningssätt att läsa högt kan ses som ett pedagogisktarbetssätt för läraren att engagera eleverna i att skapa förståelse och mening med en läsa en text. Om läraren planerar sin högläsning som annan undervisningen blir syftet tydligare vilket i sin tur kan leda till en ökad förståelse och ett mer utvecklat språk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)