Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. Datainsamling i studien består av samtalspromenader med förskolebarn, intervjuer med förskolepedagoger samt kartor och fotografier på de två fallens utemiljöer. Studiens resultat visar att både pojkar och flickor främst skapar och återskapar traditionellt feminina och maskulina aktiviteter, platser, material och normer i sina lekbaserade aktiviteter i förskolans utemiljö och att det saknas förutsättningar för omskapande könande processer i förskolans utemiljö. Det behövs en ökad kunskap hos pedagoger om hur olika typer av platser och material samspelar med barn i könande processer för att pedagoger ska kunna ta aktiva beslut i hur de kan skapa förutsättningar för omskapande processer i barnens utevistelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)