Kritiska inre faktorer vid ägarskiften i småföretag : Att adoptera en baby

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: De kommande åren går många människor födda på 1940-talet i pension. I och med detta står många småföretag inför ett ägarskifte det kommande decenniet. Ett eget företag kan vara som att ta hand om en baby – det krävs engagemang, omsorg och omtanke för att babyn ska växa och må bra. Att vara den som adopterar en baby är därmed ett stort beslut som omgärdas av många olika faktorer vilket köparen av ett företag behöver känna till. Syfte: Syftet med studien är att beskriva vad köpare av små ägarledda företag upplever som kritiska inre faktorer vid ägarskifte och skapa en förståelse för dessa problem. Avsikten är därmed att bredda kunskapen inom forskningsområdet ägarskifte i småföretag. Metod: Författarna har valt att genomföra en explorativ flerfallsstudie med kvalitativ ansats för att skapa en förståelse för problemet. Empirin har samlats in genom personliga intervjuer med köpare av två företag. Slutsatser: Studien visar att ledarskap, styrning och kunskapsöverföring är tre kritiska inre faktorer som utifrån de personella aspekterna har inverkan på ett ägarskifte. Studien visar även att föreberedelserna och köparens kompetens och förutsättningar inför ägarskiftet har betydelse för processen. Köparens kunskap om den bransch som företaget är verksam i samt hur stor andel av företaget som förvärvas i initialskedet av ägarskiftesprocessen har betydelse för i vilken grad de kritiska inre faktorerna har inverkan på ägarskiftet. Varje ägarskifte är därmed en unik process och det finns inget entydigt svar på hur ett ägarskifte ska gå till. Genom ökad förståelse för problematiken kring ägarskiften presenterar författarna en egen ägarskiftesprocessmodell med avseende på de kritiska inre faktorerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)