VD har ordet : en studie av vd-orden på företagens hemsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Det talas mycket om ledarskap i arbetslivet idag. Utbudet av kurser och seminarier iämnet tycks oändligt och vi har ett stadigt ökande antal management-modeller att förhållaoss till. Att lära sig något om ledarskapets villkor tycks således vara intressant för mångaav oss.Företagsledaren som person ägnas stor uppmärksamhet i media, och tenderar då attantingen beskrivas som superhjälte eller monster (Rehn, 2003). Medias ökande inflytandeoch den tilltagande personifieringen bidrar till att göra det offentliga rummet till endominerande arena när det gäller konstruktionen av ledarskap (Holmberg, 2005).Med detta som bakgrund fann jag det intressant att studera den plats på företagenshemsidor där VD väljer att tala till oss, närmare bestämt under vinjetten ”VD har ordet”.Som företagets främsta representant fann jag att VD var en intressant ledare att studeraoch då företagens hemsida är en intressant del av det offentliga rummet blev detta mittval av ”arena”.Det jag ville ta reda på i min studie var hur företeelsen ”VD har ordet” konstrueras ochvad denna konstruktion kan säga oss om ledarskapet idag. När VD har ordet – vad väljerman att säga?Syftet med uppsatsen är att titta på hur konstruktionen av ”VD har ordet” på företagenswebbsidor bidrar till skapandet av ett ledarideal och att beskriva hur detta ideal ser ut.Uppsatsämnet är behandlat utifrån en kvalitativ ansats och med ettsocialkonstruktionistiskt perspektiv. En utgångspunkt är att jag inte betraktar språket somen exakt representation av verkligheten och att människan både är och skapar sinverklighet. Föreställningen vad ledarskap ”är” och hur det utförs bestäms av de socialakonstruktioner som uppstår i samspelet mellan ledaren och ”de ledda”.Under vinjetten ”VD har ordet” är kapitallogiken i form av vinstmarginaler och nyckeltalfortfarande det dominerande temat men det verkar vara på väg att ändras. Jag ser att VDäven väljer att beskriva affärsmodell, organisationsmodell, produkt eller för ettresonemang som sträcker sig utanför dessa teman. De ökande antal teman ochväxlingarna i utformning och ton i texterna visar sig dock inte vara tecken på någondjupare förändring i vad man egentligen säger. Resultatet av studien blev således att jagfann en VD som i sitt vd-ord uppehåller sig runt självklarheter och kommunicerar genom”icke-kommunikation”. Det som uppnås med denna konstruktion handlar troligen inte omatt förmedla visioner eller värderingar utan är snarare ett sätt att upprätthållaorganisationen, bevara stabilitet och inge förtroende. VD har ordet – och upptäckten jaggör är att dessa ord egentligen är en form av ”icke-kommunikation”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)