Ordförrådet och textboken : En analys av läromedlet Good Stuff för skolår 4-6

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för språkstudier

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att åskådliggöra variationen i det ordförråd som presenteras i läromedelsserien Good Stuff för skolår 4–6. Mer precist har följande forskningsfrågor behandlats: (i) Vilka ord är mest frekventa i böckernas texter? (ii) I vilken utsträckning förekommer och på vilket sätter sker återanvändning av orden? (iii) Vilka seman­tiska domäner finns representerade i det ordförråd som presenteras i de tre böckerna? För att besvara dessa frågor har en korpus av alla texterna i de tre böckerna skapats. Analysen  visar att läromedlet till viss del stöttar ordinlärning (t.ex. genom övningar som kräver djupare mental bearbetning), men att det också skulle kunna förbättras i detta hänseende, i synnerhet gäller detta ordfrekvens och återanvändning av orden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)