Att subjektifieras i lärmiljön på fritidshemmet. Erbjuder fritidshemmet en lärmiljö som motverkar eller befäster tvåkönsnormen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studien avser undersöka de normbärande saker som döljer sig i lärmiljön på fritidshem. Studien utgår från skrivningar i läroplanens värdegrund som bland annat menar att begränsande normer ska motverkas i fritidshemmet. De frågor som besvaras i studien är vart i lärmiljön dessa normer finns och i vilken utsträckning fritidshemmen som undersöks erbjuder en lärmiljö som motverkar eller befäster tvåkönsnormen. Metoden som vi använt oss av är visuell metodik. Studien utgår alltså från bilder som samlats in på tre fritidshem i Göteborgsområdet. Bilderna har sedan analyserats med hjälp av ett poststrukturalistiskt feministiskt perspektiv och tidigare forskning. I diskussionen lyfter vi vart i lärmiljön som normerna finns. Vi konstaterar också att bilderna visar försök att motverka tvåkönsnormen men också många exempel där den befästs. Vi diskuterar också huruvida det går att uttala sig om i vilken utsträckning fritidshemmen motverkar eller befäster tvåkönsnormen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)