How advertisement can affect attitudes - A qualitative study of how attitudes are towards advertisement through SMS and email

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Det ämne som undersöks i denna uppsats är attityden mot reklamutskick via SMS och e-post. Syftet är att undersöka vilka faktorer som bidrar till attityden och om åldern spelar in som en faktor och om attityden är densamma till reklamutskick via SMS som den är via e-post. En enkätundersökning har genomförts med 139 respondenter som låg till grund för den kvalitativa fokusgruppsundersökning som den största delen av resultatet bygger på. Enkäten har besvarats av individer runt om i Skåne som är i ålder 20 år och uppåt. Enkäten skapades för att kunna identifiera problem och perspektiv inom ämnet som sedan fokusgruppens diskussioner kunde bygga på. Fokusgruppen hade fem stycken medverkande och dessa individer representerade de olika åldersgrupper som enkäten omfattade. Vilket också resulterade i att det var olika åsikter som framkom och en diskussion kunde skapas utifrån olika perspektiv.Enkäten och transkriberingen från fokusgruppen har sedan resulterat i ett resultat som redovisar skillnader och likheter gällande acceptans och attityd mellan de olika kanalerna. Det visar också vilka faktorer som påverkade mottagandet av reklamutskicken via SMS och e-post. De slutsatser som kan dras från undersökningen är att attityden mot reklam via SMS och e-post är av negativ ton enligt fokusgruppen och enkätundersökningen. Om en positiv attityd ska kunna uppnås måste reklamutskicken vara bra utformade, skickas i rätt tid och ha en relevans till mottagaren och mottagarens livsstil. Man kan även dra slutsatsen att attityd inte kan kopplas ihop med ålder. Enkätundersökningen och fokusgruppen påvisar samma attityd och beteendemönster när det gäller SMS och e-post vid alla åldrar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)