Interaktiv/datorbaserad språkutbildning: en bedömningutifrån teorier om språkinlärning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Som svar på behovet av flexibla utbildningar och i takt med den tekniska utvecklingen har interaktiva d.v.s. datorbaserade utbildningar uppkommit inom flertalet ämnen så också i språk. Vi är mycket nyfikna på den här nya formen av språkutbildning och kan tänka oss att pedagogiska aspekter har mycket att tillföra utvecklingen. Syftet med uppsatsen är att visa hur interaktiva språkutbildningar kan vara utformade idag samt att bedöma utbildningarna utifrån teorier om språkinlärning. Vi kommer att analysera sex interaktiva språkutbildningar utifrån två olika sätt att se på språkinlärning - att språkinlärning kan betraktas som en linjär eller dynamisk process. De sex, interaktiva språkutbildningarna har valts ut från en sökning på Internet och vi har gjort telefonintervjuer med representanter för utbildningarna. I teorigenomgången får läsaren en inblick i forskningen om språkinlärning och vi beskriver ett linjärt och ett dynamiskt synsätt på språkinlärning. Vi påvisar också ett sätt att förhålla sig till de olika teorierna genom att relatera dem till det natur- och det humanvetenskapliga perspektivet och vi menar att teorierna om språkinlärning uttrycker olika grundsyner på människan och lärande. Analysdelen innehåller beskrivningar av de övningar som ingår i de sex, interaktiva språkutbildningarna (luck-, e-post-, chat-, hör-, uttalsövningar liksom textövningar) och vi bedömer utbildningarna utifrån teorierna om språkinlärning. Luck-övningar, som står för en linjär syn på språkinlärning, är vanligt förekommande och innebär att individen nöter in grammatik i en viss svårighetsordning. Om man utgår från en dynamisk inlärningsprocess så finns det däremot problem med att lära sig språk i interaktiv form. Det beror på svårigheten att konstruera interaktiva övningar där språket "i sig" tillägnas omedvetet. Interaktiv språkutbildning är "i sin linda" men vi tror att utbildningsformen på sikt framförallt kan förbättra möjligheten att lära sig språk genom självstudier. Nyckelord: Interaktiv/datorbaserad språkutbildning, språkinlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)