Prova, misslyckas och få ett stort förtroende - en studie om EFS:s musikverksamhet som lärandemiljö

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna studie är att bredda förståelsen för de läromiljöer och läroprocesser som råder i EFSmusikverksamhet. För att besvara syftet med denna studie ligger följande frågor till grund: Vad ansermusikledarna att engagemanget i kyrkan har haft för betydelse för den egna musikaliska läroprocessen, vad ansermusikledarna om innehåll och arbetssätt i formell musikutbildning jämfört med kyrkans informella läromiljösamt vad ser musikledarna som musikens viktigaste uppgifter i kyrkliga sammanhang. De material vi har använt för det teoretiska perspektivet har behandlat Jean Piagets tal kringkonstruktivismen, Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv samt Michael Polanyis tankar kring den tystkunskap. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med åtta personer som är verksamma inom EFS:smusikverksamhet i Västra Götalands län. Resultat visar att det råder en stor enighet om hur EFS genomför sinmusikverksamhet. Vi har fått fram enhetliga svar om den inbjudande och uppmuntrande miljö som råder samt attlärandet av musik sker i ett öppet och socialt sammanhang där varje person känner sig sedd ochuppmärksammad. Detta har genererat en grundläggande musikalitet och ett stärkt självförtroende hos flera avvåra svarspersoner. Som pedagoger i såväl den obligatoriska som frivilliga skolan talas det om att skapa lust till lärande. Härkan vi göra en direkt koppling till EFS:s öppna klimat och uppmuntrande pedagogik. Kyrkans engagemang,uppmuntran och intresse för varje enskild individ skulle vi som pedagoger kunna applicera direkt på skolansverksamhet för att elever ska lära sig våga satsa och tro på sig själva. Skolans elever behöver, precis som i EFS:smusikverksamhet, känna en tillhörighet någonstans. En tillhörighet i ett sammanhang som ger elevensjälvsäkerhet och en tro på sig själva.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)