Elevers motivation till matematik : Hur skapar lärare i årskurs 1-3 motivation och lust hos eleverna till att lära sig matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

Författare: Yaman Saleh; [2021]

Nyckelord: elever; matematik; motivation; skolan; undervisning; lågstadiet;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur lågstadielärare i årskurs 1-3 främjar elevernas motivation när det gäller matematikundervisning.Studien utgår från tre frågeställningar som ligger i grunden till denna studie: På vilket sätt använder lärare på en kommunal skola i mellan Sverige de viktiga faktorerna för elevers motivation i sin matematikundervisning? Vilka andra arbetsmetoder i matematikundervisning förutom de viktiga faktorerna kunde observeras i undervisningen hos lärare på en kommunal skola i mellan Sverige? Vilka effekter av lärarens motivationsarbete kunde observeras under matematiklektionerna?I den Studien har använts en kvalitativ metod där två observationer genomförts på tvåutbildade lågstadielärare och semistrukturerade intervjuer på tre utbildade lågstadielärare.Materialet från undersökningen analyserats utifrån tidigare forskning och teoretiskasammanhang som togs upp i litteraturgenomgången.Både respondenterna och tidigare forskning har visat att motivationen spelar en betydelsefull roll för lärandet. Resultatet visar att goda och tillitsfulla relationer, tro på sin egen förmåga,individuella intressen och varierande arbetsformer spelar en avgörande roll när det kommer till motivationsarbete i skolan. De slutsatser som jag kommit fram till genom denna studie är att motivation är något viktigt i elevers lärande och utveckling och att det kan leda till atteleven deltar och engagerar sig i olika lärande aktiviteter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)