Investering i skogsbilvägar : en kvalitativ intervjustudie om investering i skogsbilvägar i det småskaliga skogsbruket

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Forest Economics

Sammanfattning: Skogsbilvägar är en förutsättning för att bedriva dagens skogsbruk eftersom transportkostnaden i terräng är ca 50 ggr högre än motsvarande sträcka på väg med lastbil (Filipsson & Grahn 1999). I Sverige finns ungefär 469 200 km enskild väg. Trots det upplever Skogsstyrelsen (2022) att det finns en kunskapsbrist vad gäller nybyggnation, upprustning och underhåll av skogsbilvägar inom skogssektorn. Syftet med rapporten är att få en bättre förståelse för investeringar i skogsbilvägar inom det småskaliga skogsbruket ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Studien är kvalitativ och baseras på intervjuer som var semistrukturerade och individuella. Totalt fem informanter med erfarenheter inom vägbyggnation och planering intervjuades från Mellanskog samt Skogforsk. Därefter transkriberades och sammanställdes intervjuerna innan de slutligen analyserades genom tematisk analys. Resultatet av analysen gav tre övergripande teman, vilka är att välutbyggda vägnät är avgörande för skogsbrukets lönsamhet samt ökar markägarnas tillgänglighet till marken, skogsbilvägars lönsamhet är direkt relaterad till de områden de byggs i och hur väglinjerna dras och att förkalkyler är effektiva beslutsunderlag men att det finns andra försvårande faktorer vid beslutsfattandet i det småskaliga skogsbruket Utöver de övergripande temana pekar resultatet på några tillhörande underteman som slutsatser kan dras från. De minskade drivningskostnader som skogsbilvägar medför är den främsta nyttan för privata markägare. Det finns även flera andra nyttor, som att vägarna ökar tillgängligheten för markägarna till sina skogar och underlättar även för rekreation, skogsvård samt uppföljningar. Att hålla kostnader nere vid byggnation samt att maximera båtnadsområdet är viktiga aspekter för en skogsbilvägs lönsamhet inom det småskaliga skogsbruket. Ett sätt att göra det för privata ägare är att samarbeta med grannar för att maximera båtnadsområdet och fördela kostnaderna. Det största hindret i det småskaliga skogsbruket för att bygga lönsamma skogsbilvägar är dock att få flera markägare att samarbeta och investera i samägda vägar. En möjlig orsak till denna svårighet kan till vis del vara på grund av låg förståelse för de nyttor skogsbilvägar medför bland privata markägare. Resultaten pekar mot att dagens markägare i det privata skogsbruket har varierade förutsättningar att förstå skogsbilvägar då de kan vara distansägare eller ha svaga anknytningar till sina marker och skogsbruk. En annan vanlig svårighet som identifierades är att privata markägare ofta har dålig framförhållning med vägprojekt. Möjligheterna att investera i väg är nämligen något som markägare vanligen kommer på i samband med avverkningar, fast det egentligen bör påbörjas några år i förväg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)