Konkurrens: ett hinder eller en möjlighet? En kvalitativ studie om konkurrens inom interorganisatorisk krissamverkan

Detta är en Master-uppsats från Försvarshögskolan

Författare: Clavell Jill; [2023]

Nyckelord: konkurrens; samverkan; tillit; anpassning; gruppidentitet;

Sammanfattning: En välfungerande samverkan kan ha en avgörande betydelse för hanteringen av en kris. Trots att det är en gemensam strävan kan det finnas hinder som ger upphov till konflikter(Bondesson m.fl., 2019; Bynander & Nohrstedt, 2019; Deverell m.fl., 2019a; Hedlund & Lönngren, 2021; Svedin, 2009; Ödlund, 2010). I dessa sammanhang nämns konkurrens som ett hinder och något som sker i periferin (Deverell m.fl., 2019b; Palm & Ramsell, 2007; Ödlund, 2010). Forskningen ger begränsad beskrivning av konkurrens och dess förhållanden inom interorganisatorisk samverkan. Med utgångspunkt ur ett socialpsykologiskt perspektiv genomfördes 10 semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att konkurrens först ansågs som obefintlig och senare som dold och hindrande. Konkurrens hanterades genom gruppidentifiering samt faktorer som tillit, anpassning och samledarskap. Slutsatsen är att konkurrensen i en samverkan kan beskrivas. Att hitta en balans mellan konkurrens som hinder och samarbete var viktigt för aktörerna. Empirin visar den komplexitet som kan finnas gällande konkurrens kopplat till krishantering. Denna studie visar att det finns en ambition hos aktörerna att uppnå en bra samverkan, där effektivitet och god förberedelse för krishantering, blir allt viktigare inslag. Dock visade resultatet att det fanns konkurrens som gestaltades i form av interna intressen och misstro. Konkurrens, som en möjlighet, betraktades hos aktörerna ha mindre betydelse för samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)