Kommuners val av e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sveriges kommuner står inför stora utmaningar i framtiden med att kunna tillhandhålla de välfärdstjänster som förväntas av dem, detta framförallt på grund av en ökande äldre befolkning. För att klara av dessa utmaningar har digitalisering och utnyttjandet av dagens teknik lyfts fram som en lösning, där e-tjänster har en betydande roll för kommuner. Samtidigt har flera kommuner uppgett att de har problem med att hinna med att utveckla e-tjänster i takt med samhällsutveckling samt att befintliga e-tjänster inte används i den utsträckning som förväntas. Syftet med studien är således att utforska fenomenet “införandet av e-tjänster” inom kommuner i Sverige, med fokus på varför kommuner väljer att införa de e-tjänster de gör. En kvalitativ metod har använts där en små-N-studie har genomförts. Datainsamlingen har bestått av sju semistrukturerade intervjuer där totalt åtta olika kommuner ingått. Respondenterna har valts ut baserat på den information de kunnat förse. En innehållsanalys har sedan genomförts där ett antal kategorier har identifierats genom öppen och axial kodning. Resultat och analysen visar att kommunernas val av e-tjänster påverkas av hur de identifierar och hantera idéer på e-tjänster, en samling av olika hinder för införandet av e-tjänster samt deras samarbeten med andra kommuner och offentliga organ gällande e-tjänster. Studien kan bidra med en ökad medvetenhet för kommunerna om varför de väljer de e-tjänster de gör, vilket kan underlätta och förbättra deras arbete med e-tjänster. Detta kan hjälpa kommunerna att uppnå den potential som finns med e-tjänster och bemöta de utmaningar de står inför i framtiden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)