Dagens navigations- och transportledningssystem utifrån virkestransportörers perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

Sammanfattning: Lastbilstransport är den vanligast förekommande transportmetoden för den svenskaskogssektorn. År 2015 transporterades drygt 60 miljoner skogsråvara med hjälp avlastbil. För att tillgängliga skogsråvaran ute i skogen krävs de så kalladeskogsbilvägarna. För att veta vilka skogsbilvägar som är körbara är navigations- ochtransportledningssystem innehållande geografisk information i form av vägdata enförutsättning. Syftet med denna studie var att undersöka vilka brister ochförbättringsmöjligheter virkestransportörerna såg med systemen.Studien genomfördes som en enkätundersökning med en kompletterandetelefonintervju. Studien innehöll 58 respondenter inklusive telefonintervjun och enmajoritet såg brister och förbättringsmöjligheter främst avseendehöjdvariationsinformation, vändmöjligheter och vägdatans trovärdighet.Slutsatserna var att det finns förbättringsmöjligheter i navigations- ochtransportledningssystemens effektivitet och trovärdighet. Trovärdigheten kanpotentiellt förbättras med hjälp av fjärranalys och således erhålla en mer löpandeuppdatering av vägdatan. En systemeffektivisering får i sin tur konsekvensen attskogssektorn besparar tid, förbättrar arbetsmiljön och sänker koldioxidutsläppen frånvirkestransporterna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)