Utomhuspedagogik i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att ta reda på vad lärare i fritidshem/fritidspedagoger har för förhållningssätt till och kunskaper om utomhuspedagogik. Vi ville skapa oss förståelse för vilka faktorer som påverkar lärarna till att undervisa utomhus samt hur de väljer plats i relation till undervisningens syfte. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi samtalade med sex lärare i fritidshem / fritidspedagoger om deras syn på utomhuspedagogik. Intervjuerna analyserades tematiskt utifrån de teoretiska ramverken didaktik och ramfaktorteorin. Vi sorterade materialet i tre huvudkategorier vilka sedan sorterades in i flertalet teman inom respektive kategori. Av resultaten fann vi tre framträdande fenomen; personligt engagemang, situationsstyrt lärande och platsen som innehåll samt ramfaktorer. Vi kunde se att lärarnas personliga engagemang verkar ha betydelse för om utomhuspedagogik bedrivs, där lärare med stort personligt intresse tenderar att ha lektioner utomhus trots yttre faktorer såsom väder. Samtliga lärare tycks se det situationsstyrda lärandet som en viktig del i deras undervisning. Det verkar innebära att valet av plats går före valet av undervisningsinnehåll och de ser utomhusmiljön som en möjliggörare till situationsstyrt lärande. Tidsaspekten verkar vara en avgörande ramfaktor, då tiden för undervisning på fritidshemmet är begränsad samt tiden för lärare att planera för utomhuspedagogik. Storleken på barngruppen ses också som en begränsande faktor då lärarna upplever att de inte kan garantera säkerheten. Närmiljön ses som en möjliggörande faktor då samtliga respondenter arbetar på skolor med gott om varierande lärmiljöer inom gångavstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)