Det finns ju jättemycket lärande utomhus, det är lite vad man som pedagog gör det till. : Förskollärares uppfattningar om delaktighet i uteleken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Lisa Ericson; Amalia Sjöholm; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sin delaktighet i barns utevistelse, samt hur de beskriver betydelsen av leken utomhus. Studiens berörda frågeställningar är: Hur uppfattar förskollärare lärandet utomhus? Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i leken på utevistelsen? En kvalitativ metod har använts och studien utgår från en fenomenografisk ansats. Studiens empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer där sammanlagt åtta förskollärare deltagit.    Resultatet visar att förskollärare har en stor önskan att delta och vara närvarande i barns lekar, för att tillsammans kunna utforska lärande i utemiljön. I förskollärarnas uppfattningar beskrivs samband mellan närvaro i barns lekar i utemiljön med utformningen av förskolans gård, där gårdens storlek är en faktor, som både kan begränsa samtidigt som den skapar möjligheter för barns lärande. Det lyfts även andra faktorer som material, ålder, årstid och förhållningsätt är faktorer som påverkar hur mycket, om och när vuxna är delaktiga i barns lekar.    Vi hoppas studien kan bidra med diskussioner kring delaktighet och pedagogers närvaro, men samtidigt ge en djupare förståelse kring vilka uppfattningar som finns om lek och lärande i utemiljön. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)