Den upplevda känslan av tillhörighet hos nyanställda vid digital onboarding : En kvalitativ studie om hur känslan av tillhörighet påverkas hos nyanställda vid digital onboarding

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Arbetsvetenskap

Sammanfattning: Onboarding av nyanställda är den process som handlar om att integrera nya medarbetare in i organisationen för att öka organisationens produktivitet. Genom onboarding kan organisationen bland annat lära nyanställda medarbetare om deras nya arbetsuppgifter, organisationens normer och att få medarbetaren att bli en del av arbetsgruppen och organisationen. Användningen av digital onboarding tog fart vid Covid 19-pandemins start år 2019 och kom att påverka hur organisationer hanterade sin onboarding framöver. Då användandet av digital onboarding är ett relativt nytt fenomen som tagit fart sedan pandemins start behövs kunskap om hur digital onboarding kan bidra till att de nyanställda upplever känslan av tillhörighet. Syftet med studien är därför att få en djupare förståelse för hur nyanställda upplever känslan av tillhörighet vid digital onboarding. Studiens valda metod är kvalitativ och har inspirerats av en fenomenologisk ansats. Åtta semistrukturerade intervjuer hölls med respondenter från den utvalda organisationen. Det empiriska materialet har sedan analyserats med inspiration av fenomenologisk analysmetod och har genomförts i fem steg. Resultatet påvisar att information, feedback, en närvarande chef samt möjlighet till digitalt relationsskapande kan bidra till att nyanställda upplever känslan av tillhörighet vid digital onboarding. Resultatet visar på hur organisationer kan skapa bättre förutsättningar för nyanställda under digital onboarding.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)