Föräldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att beskriva föräldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor. Skolsköterskor arbetar med hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad och möter barn i deras vardagsmiljö i skolan flera gånger under barnens skolgång. Den hälsofrämjande omvårdnaden är som mest effektiv om det finns ett samarbete mellan skolsköterskor och föräldrar och det är viktigt att kommunikationen dem emellan fungerar väl. Intervjuer genomfördes med en grupp föräldrar för att få kunskap om hur de erfor kommunikationen med skolsköterskor. Genom en innebördsanalys av innehållet i intervjuerna framkom fyra innebördsteman: Skolsköterskors förmåga att förmedla engagemang och omtanke, Skolsköterskors tillgänglighet för skolbarn och föräldrar, Oklarheter kring skolsköterskeprofessionen kan påverka kommunikationen samt Informativ kommunikation- positiva och negativa erfarenheter. Delar av dessa teman finns också att läsa i kompetensbeskrivningen för skolsköterskor, och de är alla viktiga delar i skolsköterskans profession. Sammanfattningsvis visar resultatet att föräldrar mestadels upplever kommunikationen med skolsköterskor som positiv. Det finns dock områden som skulle kunna förbättras, exempelvis val av sättet att kommunicera i olika sammanhang samt en ökad tillgänglighet till skolsköterskor. Resultatet visar också att föräldrar inte har kunskap om vilken utbildning skolsköterskor har eller vilka arbetsuppgifter som ingår i skolsköterskors uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)