Vad gör de på rasten? : Elever med hörselnedsättning som går i grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka det sociala samspelet under raster hos grundskoleelever med hörselnedsättning där övriga skolkamrater är hörande. För att besvara studiens syfte och frågeställningar använde vi oss av strukturerad icke-deltagande observation. Vi utgick från ett observationsschema där vi förde anteckningar kring vad som observerades under rasten. Som teoretisk utgångspunkt använde vi oss av det sociokulturella perspektivet samt delaktighetsmodellen. Sammanlagt åtta elever i låg- och mellanstadiet på skolor i olika kommuner observerades. Tidigare forskning inom området har pekat mot olika resultat gällande om eleverna är socialt inkluderade eller inte. Vår studies resultat visar att av de åtta observerade eleverna, har sex av eleverna gott socialt samspel med kamrater medan två elever intog en mer iakttagande roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)