Distansarbete och dess påverkan på motivation och kreativitet i produktutvecklingsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Distansabete är ett ständingt växande fenomen som idag är vanligt i flera olika branscher och förekommer därför ofta vid produktutveckling. Det kan innebära möjlighetför de anställda att bestämma sina egna arbetstider, arbeta hemifrån några dagar i veckan eller att man kan arbeta helt och hållet från en annan plats i världen. För att möjliggöra kommunikation och samarbete för arbetslag trots avståndet används i många fall olika digitala tjänster för att på så sätt skapa ett virtuellt kontor. Generellt sett uppskattar människor den frihet och tillit som distansarbete medför utöver det faktum att en del anser att vissa uppgifter är mer lämpade för hemarbete. Distansarbete tillåter även företag att bredda sin kunskapsbas då det är lättare att inkludera externa parter. Det finns även utmaningar med att arbeta på distans, som försämrad kommunikation, distans till produktion och varuprover samt brist på spontana möten mellan kollegor. Det finns forskning om hur produktutvecklingen och dess faser fungerar på distans jämfört med på plats på ett kontor, men hur dessa skillnader påverkar individers motivation och kreativitet kunde inte någon utbredd forskning hittas om. I detta kandidatexamensarbete har det med hjälp av en litteraturstudie och semistrukturerade intervjuer undersökts hur företag har anpassat sin produktframtagningsprocess för att passa distansarbete, vilka styrkor och utmaningar finns samt hur detta påverkar motivationen och kreativiteten hos företagets medarbetare. I denna studie har sju ingenjörer från olika företag med olika upplägg för distansarbete intervjuats. Samtliga ställde sig positiva till distansarbete, men de var oeniga om hur mycket tid som var lagom till att spendera på kontoret. Detta berodde troligen på den varierande upplevelsen av styrkor och utmaningar som fanns bland respondenterna. Mängden anpassningar som gjorts på de företag som kontaktats under studien är relativt liten och den största förändringen på många arbetsplatser är att digitalamöten har blivit standard. Ur ett motivation och kreativitetsperspektiv varierar även där upplevelsen mellan olika respondenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)