Digital politik : En undersökning av politiska facebookgrupper med hjälp av Social Representation Theory (SRT) & kvantitativ innehållsanalys

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: I följande arbete kombineras Social Representation Theory (SRT) med kvantitativ innehållsanalys när politiska facebookgrupper undersöks. Fyra grupper och tolv inlägg och 164 kommentarer undersöks. Den kvantitativa innehållsanalysen visar att samtalsklimatet på politiska facebookgrupper är hårt och ganska elakt. Dessutom präglas grupperna av en viss enhällighet vad gäller åsikter och en av fyra grupper bedöms vara en ekokammare. SRT-analysen undersöker sociala representationer och visar att strategin objektifiering är den som förekommer oftast på politiska facebookgrupper. Objektifiering handlar om att göra det okända känt genom förenklande jämförelser. I exempelvis diskussioner om Sveriges covid-19 strategi så jämförs äldre svenskar med offerlamm i ett försök att kritisera Sveriges covid-19 strategi. Objektifiering förekommer även när socialism som ideologi kritiseras genom att likställas med kommunism. En annan SRT-strategi som förekom ofta var motsats förankring, vilket innebär att grupper ställs mot varandra, som när gruppen papperslösa invandrare (ej att tycka synd om) jämfördes med fattigpensionärer (att tycka synd om).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)