När pedagoger har tid att tala systematiskt kvalitetsarbete blir det kvalité

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Systematiskt kvalitetsarbete är en obligatorisk och lagstadgad arbetsuppgift som alla verksamma inom skolan ska bedriva i samarbete med huvudman. I denna studie undersöker vi därför hur pedagoger talar om det systematiska kvalitetsarbetet och hur de också arbetar med det centrala innehållet i läroplanens fjärde kapitel för fritidshemmet. Det konkreta syftet är att studera pedagogers professionella uppfattningar av det systematiska kvalitetsarbetet i relation till läroplanens centrala innehåll och deras förutsättningar. Vi har i vår studie använt en kvalitativ metod där vi intervjuat informanter i enlighet med en semistrukturerad metod. Studiens teoretiska ramverk utgörs av professionsteori. Resultaten visar att det bland pedagoger i fritidshem finns en stor vilja till att arbeta kvalitativt utifrån olika centrala delar ur läroplanens innehåll för fritidshemmet. Resultatet visar även att pedagogerna arbetar utifrån olika mallar och olika teman när de bygger upp kvalitetsarbetet systematiskt. Pedagogerna beskriver även olika metoder för att dokumentera utförda aktiviteter. De utgår från elevernas behov och intressen och hur innehållet i centrala innehållet tolkas och omsätts skiljer sig därav på olika skolor och i olika lokala praktiker. Det framgår av vår studie att pedagogerna arbetar med socialt och relationellt lärande parallellt med annat innehåll, och att detta är en införlivad dimension av det systematiska kvalitetsarbetet på fritidshemmet. Enligt studiens resultat anger pedagoger att de saknar tid för att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete i linje med fritidshemmets uppdrag. Det är framförallt tid att träffas tillsammans som saknas, och det anges som något som försvårar allas professionella delaktighet i det systematiska kvalitetsarbetet. Avslutningsvis diskuteras i arbetet även hur tillgången till legitimerad personal uppfattas påverka det systematiska kvalitetsarbetet i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)