På köp-och säljgruppernas fält : en netnografisk studie av köp-och säljgruppen Labels we love (svenskt/danskt/snyggt) - köp, sälj, snackis

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Författare: Aisza Anna Hubenko; [2021]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Med hjälp av netnografisk metod undersöker jag fenomenet tematiska köp-och säljgrupper på Facebook. Tematiska köp-och säljgrupper kan förklaras som nätverk bestående av medlemmar som dels köper, byter och säljer varor med varandra och dels interagerar kring ett gemensamt intresse för vissa varor och märken. Studien tar avstamp i den svenska köp-och säljgruppen Labels we love (svenskt/danskt/snyggt) - köp, sälj, snackis och syftar till att undersöka hur konsumtionskulturen som uttrycks i gruppen samverkar med Pierre Bourdieus begreppsapparat, och kompletterande teorier om konsumtionskultur, konsumism, märkesnätverk och gemenskap. Studiens analys resulterar i teman som dels ramar in gruppens konsumtionskultur och dels visar på hur gruppen kan förstås i relation till senmodern konsumism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)